Fler tidiga morgonar - öroninflammation x 2

Anledningen till att Anton klev upp så tidigt förra veckan visade sig vara en dubbelsidig öroninflammation, med spräckt trumhinna på vänster sida. Inte konstigt att han inte kunde sova ordentligt då... Men man börjar ju undra vad  det är med mina barn & öroninflammationer - har de inte mer ont? Vet ju hur Simon skrikit som om det vore hans sista stund när han haft öroninflammation, och nog kan jag tycka att öronvärk gör förbaskat ont (& då har jag inte ens haft öroninflammation, utan bara öronvärk) Har de en super duper hög smärtröskel undrar man ju?


Iallafall fick Anton peniciilin & tog sista dosen i måndags. Så igår natt släckte jag lampan 23.30, vid 00.00 hör jag att Anton börjar vakna men ligger kvar i sängen för att se om han somnar om. Han pratar i sömnen en massa & jag ligger kvar fram till 00.30 innan jag kliver upp & går in till honom. Han är visst kissnödig, & vi skyndar oss på toaletten. Sen vill han sova hos oss så vi kryper ner i sängen. Väl där snurrar han runt som en galning, lägger sig ovanför mig (?!) tryckt upp mot väggen, pratar fortfarande i sömnen, skruvar på sig & tycker det är trångt. Vrider på sig & hamnar nästan utanför sängen för att helt plötsligt ligga som pippi. Med fötterna på kudden & huvudet under täcket. Då blir han arg & skriker;  Jag ser ingenting! Tänd lampan mamma! Vänder på honom så han ligger "rätt". Han somnar om men pratar hela natten i sömnen; "Det är inget bra det här mamma - det blir inget bra", Oliver hoppade på mitt ben idag mamma - varför gjorde han så? OSv osv. Klockan 3 vaknar han igen & vill gå & kissa. Det är bara att kliva upp, funderade en stund på att väcka Marcus istället, men det kändes dumt eftersom han ska upp klockan 4. Somnar om, men vaknar av Marcus väckarklocka. Då vaknar Olina och vill ha välling... Marcus fixar en flaska så jag kan ligga kvar & somnar om. Men klockan 4.52 är de båda så vakna att de vill kliva upp. Bäddar framför TV´n istället men de vill inte se Tv, utan leka istället. Känner på Anton att han är varm & strax därefter börjar han klaga över öronvärk igen.
Jag är förvånansvärt pigg & sätter igång med att rensa bären som Marcus & barnen var ute & plockade på onsdagseftermiddagen. Anton har visserligen plockat fler svampar än bär med bärplockaren & Simon har fulla sin plockare med ris & löv, (varav en del skulle sparas!) men det går rätt fort ändå. Men jag erkänner att jag hellre plockar än rensar. Resterande bär tror jag att jag ska plocka rensade & klara, för endast 20 kronor litern ;-)
Olina somnar sittandes på golvet mitt i leken när klockan är 7.45. klockan 8.30 somnar Anton & jag börjar känna mig rätt sliten så jag kryper också upp i soffan. Hinner precis somna till när Olina vaknar igen. Så det blev ingen sömn för mig - det känns när kvällen kommer kan jag lova!

Får tid hos doktorn & där konstateras en ny öroninflammation alt. att den första inte läkt då trumhinnan fortfarande är perforerad. Passar på att fråga läkaren om min näsa som Anton råkade skalla för snart 2 månader sen. Den är visserligen inte lika öm som den var första månaden men det gör fortfarande ont. Hon gissar på en spricka i näsbenet men i dagsläget gör de inget. Förhoppningsvis läker det av sig självt. Och det gisssar jag också på, eftersom det inte alls gör lika ont längre. För ett par veckor sen kunde jag knappast göra en min utan att det strålade åt alla håll & kanter. Dessutom har huvudvärken försvunnit.

Måste förresten bara berätta om vårt förra besök hos läkaren. Hon är rätt så rolig. Hon skulle "dammsuga" Antons öra men längst ut satt det fel munstycke så hon skulle byta. Men det satt så hårt så hon fick inte loss det & saxen var visst på villovägar. Då vänder hon sig till Marcus & undrar; Du har möjligtvis ingen kniv på dig? Va?!!!!!! Haha....nä vi brukar inte ha för vana att springa omkring med knivar på oss :-) Jag undrar om hon skulle ha ställt samma fråga om hon jobbat på någon annan ort :-)

Nä nu är det dags för blöjbyte - det känns på lång väg... Olina har förresten kommit på hur hon ska göra när hon ska ta sig ner för sängen eller soffan. Och hon har blivit riktigt säker på att ställa sig på huk & sen resa sig igen. Spenderar rätt mycket tid till att stå upprätt nu, så nu fattas det bara att hon ska våga fortsätta. Hon tar något steg, men så blir hon rädd & vill krypa istället. Men det kommer nog vilken dag som helst nu, såg hur hon kikade på de andra flickorna i hennes ålder när vi var på kyrkis häromdagen. Där trivdes hon för övrigt. Man riktigt såg hur roligt hon hade bland alla barn & alla leksaker. Stortjejerna hade bäddat åt dockorna (vilket är en favorit hos Olina nu) i övrigt gillar hon annars att trycka på knappar eller leka med Antons duplo. Så snart är hon lika duktig på att bygga som sina bröder! Anton bygger lego eller ritar hela dagarna - gubbar med skridskor, gungbrädor & så vill han lära sig att skriva bokstäverna i sitt namn.

E1W<1 <2q1 ( = en hälsning från Olina)

/Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0